Tijdens het afgelopen weekend waren de Noorse schaatsers Peder Kongshaug en Sander Eitrem op totaal verschillende manieren bezig met hun voorbereiding op het EK Allround. Kongshaug reed sneller dan het wereldrecord, terwijl Eitrem vertraging opliep door een sneeuwstorm in Noorwegen. Ondanks deze uiteenlopende voorbereidingen staan beide schaatsers na de eerste dag van het toernooi op de eerste en tweede plaats in het klassement.
Op de vijf kilometer reden zowel Kongshaug als Eitrem een persoonlijk record. Eitrem won de afstand met de vijfde snelste tijd ooit in Thialf (6.06,20), terwijl Kongshaug op de 500 meter als enige favoriet een tijd van 6.13,05 neerzette op de 5.000 meter.
Directe confrontatie op 1.500 meter
Vanmiddag zullen de twee schaatsers elkaar ontmoeten in de slotrit van de 1.500 meter, waar Eitrem een halve seconde moet goedmaken om de leiding over te nemen voor de tien kilometer. Beau Snellink staat op de derde plaats in het klassement, op 3,95 seconden van Kongshaug.
Bekijk hier een interview met de Noorse allroundcoach Bjarne Rykkje over de kansen van Eitrem en Kongshaug:
Kongshaug reed vorige week tijdens een trainingswedstrijd op de drie kilometer ruim een halve seconde sneller dan het wereldrecord van zijn landgenoot Eskil Ervik uit 2005. Eitrem had te maken met vertragingen door hevige sneeuwval in Noorwegen, waardoor hij pas laat in Heerenveen kon arriveren voor het toernooi.
Ondanks de tegenslagen staat Eitrem er volgens coach Rykkje goed voor. “Peder moet een sterke 1.500 meter rijden om kans te maken, maar Sander heeft de beste papieren voor de tien kilometer,” aldus Rykkje.
Als een van de twee schaatsers Snellink achter zich weet te houden, zal er eindelijk een opvolger zijn voor Johann Olav Koss, de laatste Noor die het Europees kampioenschap allround won in 1991. “Het is al 34 jaar geleden dat een Noor deze titel heeft gewonnen, dus het zou iets groots zijn voor ons land,” zegt Rykkje.
“Ik herinner me nog goed de laatste keer dat een Noor het EK won,” voegt hij eraan toe. “Laten we eerst focussen op het rijden van goede afstanden en dan zien we wel wat er gebeurt.”